perjantai 9. maaliskuuta 2018

Helmikuu 2018

Helmikuun tulot;

Palkkatulot: 135,96 €
Työttömyyskorvaus: 388,80 €
Pääomatulot: 6,30 €
Muut tulot: 1000,00 €

Yhteensä: 1531,06 €

(Summat nettona)

* Palkkatulot on tammikuun lopun ja helmikuun alun työvuoroista.
* Työttömyyskorvaus on tammikuun soviteltu peruspäiväraha.
* Pääomatulot on korkotuloa.
* Muut tulot on joululahjarahaa.


Helmikuun menot;

Vastike: 120,45

Muut menot 139,12 €;
Perusruokakauppaostokset: 58,50
Bussi: 20,00
Puhelin ja netti: 17,83 € (2 kuukauden puhelinlasku 12,88 € ja netti 9,90 €/kk /2 = 4,95 €)
Ravintola/kahvila/baari: 17,10 € (baari-ilta)
Vakuutus: 16,64 € (Kotivakuutus, n. 100 €/vuosi)
Terveys: 3,95 € (Tokmannilta d-vitamiineja)
Kosmetiikka ja hygienia: 3,60 € (Tokmannilta LV:n shampoo 2,50 € ja Lidlistä viemärinpuhdistusainetta 2,20 €/2 = 1,10 €)
Vaatteet: 1,50 € (paita kirppikseltä)

Yhteensä: 259,57 €

(Omat menoni kahden hengen taloudessa)

Tulot 1531,06 - menot 259,57 = 1271,49 € säästöön. Säästöprosentti 83,05.



Menot 259,57 € = 16,95 % tuloista 1531,06 €


Lisätieto kuukauden rahavirroista;

Rahastosäästämiseen, Nordnetin ja Seligsonin indeksirahastoihin, meni 1620 €. Laskevat kurssit innosti merkintöihin.

11 kommenttia:

  1. Hattua pitää nostaa, hurjalla prosentilla menee rahaa säästöön!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Onhan tuo kasilla alkava luku kyllä munkin mielestä kova! Mutta melko helppoahan tuo, kun nyt ton myöhäisen joululahjan vuoksi oli niin suuret tulot helmikuussa. :)

      Poista
  2. Paljon sulla on säästössä ja mihin säästät? :) tuo tekee kyllä hirveästi että on velaton asunto! Ehkä itelläkin joku päivä :) oon nyt 23vuotias ja mulla on 170tuhannen talo yksin ja lainaa jälellä vielä 100tuhatta ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asunnon (kaksionpuolikas, arvo ehkä n. 56 000 - 57 000 €) lisäksi mulla on nyt n. 33 000 € (tileillä, rahastoissa ja s-osuuksissa).
      (Kymmenen vuotta sitten, kun minä olin 23-vuotias, ei minulla ollut puoliakaan tuosta sinun asunnon velattomasta osuudesta. Tarkkaa lukua en osaa sanoa.)

      Tuo mihin säästän, on hyvä kysymys, johon en suoraan osaa vastata. Lyhyesti kuitenkin; En mihinkään ja kaikkeen. Pahan ja hyvän päivän varalle. Siltä varalta, että joskus menot suurenee, joko ikävän tai ihanan asian vuoksi. Sairastumisen, kalliimman asunnon, sijoitusasunnon, kalliiseen harrastukseen hurahtamisen, jotain muuta...
      Mm. tässä kirjoituksessa olen vähän pohtinut asiaa;
      https://mihinrahakuluu.blogspot.fi/2016/11/miksi-saastaa-rahaa-osa-22.html

      Poista
    2. Okei :) eikö oo muuten kiva tunne kun on rahaa tilillä ja saa tehä vaikka ihan mitä haluaa :) mä itekkin oon säästänyt vailla päämäärää mut nyt 3v sit ostin tosiaan ton omakotitalon ja sit 2v sit ensimmäisen sijoitus asunnon ja nyt kuukaus sit toisen sijoitusasunnon ja tilillä nyt 30 000e :) oon ollu aina hyvä säästämään :) vaikka mulla 3 vuotias lapsi on niin ei ole ollut este :) seuraavaksi laitan omakotitalosta vuokralle huoneen eli sit mulla on periaatteessa 3 sijoitusasuntoa+ oma :) hitto kun tekis itelläkin. Keli perustaa tällänen blogi. Lueskelen näitä säästö\sijoitus blogeja päivittäin :)

      Poista
    3. Oho siis edelliseen korjauksena että ”hitto kun tekis itelläkin mieli perustaa tällänen blogi”

      Poista
    4. "eikö oo muuten kiva tunne kun on rahaa tilillä ja saa tehä vaikka ihan mitä haluaa"

      Hmm, musta tuntuu että mä suhtaudun tähän(kin) asiaan vähän eri tavalla kuin ihmiset yleensä. :) Mulla on aina ollut tilillä suht paljon vararahaa, mutta se on näyttäytynyt mulle ennemmin vain turvallisuudentunteena vastakohtana jonkinlaiselle tuhlausvapaudelle. Toki, se raha mahdollistaa vaikka mitä tekemistä, mutta mulla se kuitenkin toimii jollain tavalla ennemminkin niin, että ilman vararahaa olisin hyvin ahdistunut pienituloisuudestani/velkaisuudestani/tulevaisuuden rahamöröistä. Nyt iloitsen turvastani, mutta en katso sitä tuosta "voin tehdä mitä haluan" näkökulmasta. Ehkä siksi, koska minulla turvattomuuden/turvallisuuden tunteet on ylikorostuneet ja siksi, että en paljoakaan hamua asioita, jotka maksavat merkittävästi, vaan "saan tehdä mitä haluan" liittyy enemmän terveyteen/aikaan/muuhun vapauteen kuin taloudelliseen vapauteen. Ja ehkä myös siksi, että mulla ei onneksi ole koskaan syvällisesti ollut sitä kokemusta, että olisin joutunut panikoimaan velkaisuudestani/rahattomuudestani. (Aivan ilman raha-ahdistuksia en ole minäkään aina ollut. Opiskeluaikana oli paljon hetkiä, jolloin menot oli pienuudestaan huolimatta suuremmat kuin tulot, ja työttömäksi jäädessäni olin 4-5 kuukautta ilman mitään tuloja; näihin liittyi toki muitakin ahdistavuuksia, kuten byrokratia-ahdistus ja epätietoisuuden tuska.)

      Jos vain aikaa löytyy innostuksen lisäksi, siitä vain blogia perustamaan! Paljon on taas viime aikoina tullut uusia aihealueen blogeja luettavaksi, mutta on hauska huomata, miten osa niistä erottuu joukosta selvästi jollain erilaisuudellaan.

      Poista
  3. Huimia lukemia. Seurailen mielenkiinnosta, hauska nähdä että joku muukin pihistelee pienistä tuloista. Meillä säästöprosenttia vähän heikentää se, että asutaan toistaiseksi vuokralla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä oli melko halpa vuokra (45 neliön kaksio, opiskelija-asunto, sis. sähkö, vesi ja netti, vuonna 2014 n.540 €/kk), mutta silti asumiskulut putosi omistusasuntoon muuttaessa alle puoleen siitä. (56 neliön kaksio, hoitovastike + sähkö + vesi + netti n. 250 €/kk (+ aluksi toki myös asuntolainan pienehköt korkokulut))

      Poista
  4. Hurjan vähän mennyt rahaa ja upeasti jää säästöön. Millä SA pidät tuon ruokakauppabudjetin noin pienenä? Mulla menee tuon verran varmaan viikossa. Apua. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä löysitkin jo tän vuosi sitten kirjoittamani jutun, mutta linkkaanpa vielä muita mahdollisia uusia lukijoita varten; :)
      http://mihinrahakuluu.blogspot.fi/2017/03/kuukauden-kaikki-ruoat-70-lla.html

      Poista

Kommenttien valvonta on käytössä, koska sain liikaa roskaposteja. Käyn hyväksymässä kaikki asialliset (kriittisetkin) kommentit mahdollisimman pian. Kiitos kun kommentoit!