sunnuntai 10. maaliskuuta 2024

Nettovarallisuus yli 500 000 €!

Nettovarallisuuteni on yli 500 000 €!

Järjetön merkkipaalu ylitetty, uskomatonta! Mulla on puolen miljoonan euron omaisuus!

Tästä noin puolet tuli perintönä vuonna 2023, toinen puolikas on kertynyt säästöistä ja sijoitusten arvonnoususta.

Nettovarallisuuteni on nyt suunnilleen 514 000 €;
· 157 000 € rahaa
· 150 000 € listaamattoman yrityksen osakkeet
· 142 000 € rahastot
· 65 000 € kaksionpuolikas Turussa

Perintöverovelan olen siis jo vähentänyt rahoista. Nettovarallisuus ylitti 500 000 €:n rajan tammikuun ihan lopulla, mutta en ollut varma tästä ennen kuin vasta hetki sitten kun perintöveropäätös tuli.


Olen 500 000 €:n varallisuudellani rikas. Mutta varsinaisesti suurituloinen en edelleenkään ole. Nimittäin nyt kun lopetin/lopetan palkan ja työttömyyskorvauksen saamisen, tuloni tullee olemaan tämän vuoden jälkeisinä lähivuosina suunnilleen 14 000 - 18 000 € välillä. Mutta sehän riittää mulle mainiosti!

10 kommenttia:

  1. Hei! ja onnea! mistä tuo uusi tulo 14000-18000 koostuu? ja miten se riittää elämiseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tuo haarukointi 14 000 - 18 000 € on siis tehty ihan mututuntumalla, sisältäen kaikki mahdolliset tulot, joista suurin osa, yli 10 000 €, on listaamattoman yhtiön osakkeista saamani osinko.
      Yhtiön tulevaisuudesta ei tiedä varmaksi, esim. kuinka syklistä ja riskistä meno on tai haluaako pääomistajat joskus myydä sen kokonaan jollekin muulle, mutta ainakin toistaiseksi voi olettaa nykyisen osingonjaon jatkuvan samankaltaisena.
      Muuta tuloa sitten on mm. rahastojen lunastusten voitot, (toistaiseksi olen aina myynyt rahastoja alle 1000 €:lla voittojen verovapauden vuoksi, mutta jossain vaiheessa väistämättä myyn enemmän,) korkotulot (ennen uuden asunnon ostoa käteisvarat on niin suuret, että suunnilleen nykyisellä korkotasolla [Bigbank 3,70 %, Bank Norwegian 3,25 %, S-pankki 2,00 %] säästötileiltä tuleva korkokin on merkittävä, asunnonoston jälkeen taas vanhasta asunnosta joko vapautuu käteistä takaisin tilille tai sitten alkaa tulla vuokratuloa, tämä riippuu ihan kokonaistilanteesta, mitä asunnonostossa päätämme) ja sitten kaikki pienemmät "irtotulot", esim. gallup-pisteillä lunastamani lahjakortit, kirppistulot, lahjarahaa, veronpalautukset ym. pienemmät erät.
      Ja miten sitten se riittää elämiseen? No mennen tullen, kts. esim. tämä postaus
      https://mihinrahakuluu.blogspot.com/2024/02/10-vuoden-tulot-menot-ja-saastot.html
      (löytyy helmikuun viimeisenä postauksena)
      , jossa kerron, että mun "peruseläminen" (=ei asunnonostoa laskettu mukaan) viimeisen 10 vuoden aikana on maksanut n. 4200 € vuodessa. Menot toki tulee nousemaan nykyisestä, koska asumiskulut nousee muuton myötä ja koska inflaatio nostaa kaikkia kuluja, mutta aikomuksena mulla ei ole alkaa törsäilemään mihinkään matkusteluun tai muuhun turhaan.

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta! Hattu pois päästä, upeaa että kulusi ovat noin pienet. oletko koskaan laskenut hiilijalanjälkeäsi? Minusta sinun elämäntavassasi on kestäviä elementtejä useiden soveltaa omaan elämäänsä. tee postaus siitä onko elämäntapasi kuinka ekologista, syötkö kasvista ym?

      Poista
    3. Olen tehnyt blogiin kaksi postausta hiilijalanjäljestä;
      https://mihinrahakuluu.blogspot.com/2020/01/ala-osta-mitaan-vuoden-ekologinen.html
      ja
      https://mihinrahakuluu.blogspot.com/2019/05/ekologinen-jalanjalkeni_26.html
      (alempaan, aiempaan, on myös linkki ylemmästä kirjoituksesta)
      (Lisäksi tein yhden postauksen instaan kesällä -21, jossa jakauma oli suunnilleen asuminen 900, ruoka 900, kulutus 150, liikkuminen ja jätteet 50, eli yht. 2000)

      Mun hiilijalanjälki on siis n. 2000 kg. Hyvähän se on, mutta vuoden 2050 tavoitteena on alle puolet siitä!

      Poista
  2. Olen todella iloinen puolestasi. Kiitollinen olen jakamastasi tiedosta ja kaikista kokemuksistasi. On myös hienoa, että omat elämänvalintasi pitävät edelleen uudessa varallisuustilanteessa. Toivottavasti jatkat blogiasi. Kaikkea parasta elämääsi.

    VastaaPoista
  3. Hyvinvointiyhteiskunta tukee sinua tästä lähin tarjoamalla kunnalliset palvelut ilmaiseksi! Katuvalot, puistot, viheralueet... mitä niitä nyt on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai! Ilmaisten tai edullisten kunnallisten palvelujen lisäksi valtiollisetkin vielä. Ja maakunnalliset. En mä mitään muuta ole väittänytkään. En mä muutu sellaiseksi oikeistolaiseksi "jokainen on oman onnensa seppä" -ajattelijaksi vain koska olen ollut niin onnekas, että varallisuutta on kertynyt ja olen pystynyt pitämään menot pieninä. Tiedostan sen, että tämä vuosi, kun maksan lähes 50 000 € veroja, on yksi niistä hyvin harvoista vuosista, jolloin yhteiskunta hyötyy musta enemmän mitä minä siitä. Ja esimerkiksi listaamattomien yhtiöiden osinkoverohuojennuksen voi nähdä tulevina vuosina olevan yksi merkittävä tuki jonka yhteiskunnalta saan, reilu pari tonnia vuodessa. Kyllä mä olen kiitollinen hyvinvointiyhteiskunnan kannattaja edelleen.

      Poista

Kommenttien valvonta on käytössä, koska sain liikaa roskaposteja. Käyn hyväksymässä kaikki asialliset (kriittisetkin) kommentit mahdollisimman pian. Kiitos kun kommentoit!