tiistai 2. kesäkuuta 2015

Pankkivirkailijat ei huijaa -eipä!

Tämänpäiväisen hesarin jutun Pankin sijoitusvinkki toi vanhukselle jättiverot luettuani muistui mieleen viime joulukuussa blogissani käyty kommenttikeskustelu pankkien sijoitusneuvonnasta.
On luonnollista, että jos palkkaa tulee huijaamisesta, tulee huijattua.
Onneksi omalla kohdalla tappiot on toistaiseksi jäänyt siedettävän pieniksi.
Kommenttikeskustelussa kertomieni tapausten lisäksi uudempana esimerkkinä tulee mieleen se, kun helmikuussa aloin vihdoin rahastosäästäjäksi. Valitsin Nordean yhdistelmärahaston, joka on yhdistelmä sekä osakerahastoa että korkorahastoa. Pankkineuvoja koitti kaupitella minullekin tuollaista kapitalisaatiosopimuksen kaltaista sijoituskorimallia, jossa mainospuheen mukaisesti on miljoona hyvää puolta, mutta sitten hiukan enemmän kuluja. Onneksi itellä oli siinä kohtaa hiukan älyä ja tajusin unohtaa heti sen vaihtoehdon ja vaatia vain sitä, mitä olin alunperin ajatellutkin. Lisäksi samalla käynnillä kerroin, että haluan tehdä heti 3000 €:n ylimääräisen lainanlyhennyksen asuntolainaani, ja siitäkin hiukan koitettiin taivutella pois.
Henkilökohtainen pankkineuvojani on juuri vaihtunut, mutta ei ole vielä tullut asioitua tän uuden limanuljaskan kanssa, innolla odotan tulevia vääntöjä -tai sitten en. :D

2 kommenttia:

  1. Ei ne pankkivirkailijat huijaa ne tekee vaan sitä mitä on käsketty. Suurin osa niistä ei ymmärrä sijoittamisesta yhtään mitään vaikka heiltäkin nykyään vaaditaan APV1 tutkinto. Mutta pankin sijoitusneuvoja ei tosiaan kannata kuunnella koska he vain myyvät omia sijoitustuotteitaan, jotka on turhan kalliita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin no, riippuu miten määrittelee käsitteen huijaus/huijaaminen. Käskettykin valehtelu on mielestäni aktiivista valehtelua, ei mitään uhrina ja sokeana vain käskyjen noudattamista.
      Itse pidän inhottavana huijaamisena sitä, että antaa vääriä neuvoja, suoraan valehtelee, tai esim. sanoo "suosittelevansa" tuotetta, jonka tietää olevan pankille ja sitä myötä itselle hyvä juttu, mutta ei asiakkaalle. Vaikka olisi niin tyhmä, ettei tiedä, mitä puhuu, on itsellä kuitenkin vastuu siitä, että valehtelee tietävänsä, ja tietoisesti huijaa sillä muita.
      Tietenkään pankeissa työskentelevät ihmiset ei siis ole siellä asiakkaiden parasta ajattelemassa ja puolia pitämässä, vaan ansaitsemassa palkkaansa, joka tulee siitä, että saa myytyä asiakkaille kalliita tuotteita, mutta oma moraalini ei mitenkään venyisi siihen, että suorastaan kusettaisin muita.

      Itselläni ei siis kuitenkaan riitä kiinnostusta ottaa kaikista asioista selvää, ja mm. opetella suoraa sijoittamista, vaan koitan vain valita pankin tuotteista itselleni vähiten typeriä.

      Kiva muuten kun kommentoit. Olin näköjään laittanutkin blogisi kirjanmerkkeihini kansioon "tutustu näihin blogeihin", mutta eipä ole tullut vielä luettua.

      Poista